Minder stress, meer succes! Tips om goed jouw tentamenperiode in te gaan

Tentamentips

De eerste tentamens van het academisch jaar zijn in zicht. Dit is voor veel studenten een realisatiemoment waarop ze beseffen dat ze nu écht moeten gaan beginnen met studeren. De universiteitsbibliotheek stroomt al vroeg in de ochtend vol en de meeste studenten vertrekken pas wanneer de deuren bijna sluiten. Gepaard met veel stress, koffie en te weinig slaap begin je vervolgens aan je tentamens. Wij geven jou tips waarmee jij goed voorbereid en in alle rust aan jouw tentamens kan gaan beginnen. 

Een goede voorbereiding is het halve werk

De eerste stap is je rooster goed bekijken en uit te zoeken aan welke eisen je tijdens de tentamens moet voldoen. Wanneer heb ik mijn tentamens en op welk tijdstip? Mag ik mijn wetten- of jurisprudentiebundel meenemen? Moet ik met de metro naar station Holendrecht of heb ik mijn tentamen op de universiteit zelf? Schrijf al deze informatie desnoods op, zodat je dit de avond voor het tentamen nog goed door kunt nemen en niet voor verrassingen komt te staan.

In het kader van een goede voorbereiding kan het helpen om alle tentamenstof eens goed op een rij te zetten. Op deze manier weet jij precies wat je moet studeren, kom je erachter dat de hoeveelheid misschien wel meevalt (of niet) en begin je niet in het wilde weg met het besturen van stof waarvan je misschien geen idee hebt bij welk onderwerp, week of vak het hoort. 

Plannen maar!

Goed kunnen plannen is een vaardigheid op zich. Maar heb je het eenmaal onder de knie, dan kan dit een groot deel van je stress wegnemen. Daarnaast leidt werken met een planning tot een efficiënte manier van studeren. 

Je kan je planning zo uitgebreid mogelijk maken als je wil. Schrijf op wat er in de agenda staat voor de betreffende week (of weken). Kijk vervolgens hoeveel studietijd je hebt en begin daarna met het invullen en berekenen wat je per dag kan doen om je uiteindelijke doel te behalen, maar blijf realistisch. Vaak onderschatten mensen de tijd die ze kwijt zijn aan het bestuderen van stof. Doe je verwachte tijd keer 1,5, dan kom je niet in de knel. Daarnaast gaat het vast een keer voorkomen dat er onverwachts iets tussenkomt waardoor jij je planning niet af kan krijgen. Op het moment dat jij ergens al weet dat je een hele tekst waarschijnlijk niet af gaat krijgen op een dag, verdeel dit dan over twee dagen. De kans dat jij je op deze manier een langere tijd aan je planning blijft houden, is veel groter en dit geeft op een dag meer voldoening. Een belangrijk punt bij het invullen van je planning is ook dat je er voor zorgt dat je genoeg vrijetijdsbesteding plant op een dag. Zo heb je iets om naar uit te kijken en dat maakt het studeren een stuk makkelijker! 

Mocht je behoefte hebben aan meer tips of geen idee hebben hoe een planning eruit ziet? Er zijn verschillende universiteiten die allerlei hulpmiddelen aanbieden om het studeren succesvoller te maken. De Universiteit van Amsterdam biedt bijvoorbeeld kant-en-klare planningen aan en geeft tips over hoe jij geconcentreerd kunt blijven tijdens het studeren. Het is zeker de moeite waard om eens tussen deze tipsheets te kijken. 

‘Niks’ doen is ook gezond

Het zal je misschien niet verbazen, maar de combinatie van stress en slaaptekort zijn funest voor je hersenen. Het schijnt zelfs dat de hippocampus, het hersengebied dat zorgt voor het functioneren van het geheugen, verkleint bij aanhoudende stress. Zit je de hele dag te ploeteren in de bibliotheek, ben je de volgende dag de helft vergeten. Heel inefficiënt dus! Zorg dat je genoeg ontspanning hebt tussen het studeren door. Plan leuke dingen met vrienden en zorg dat je elke dag iets leuks op jouw planning hebt staan. Naast dat het het leven wat gezelliger maakt in de aanloop naar je tentamens, is het dus ook echt goed voor je geheugen. Onthoud hierbij wel dat je hersenen in de nacht doorwerken. Wanneer jij aan het slapen bent zijn zij alle informatie van de dag aan het opslaan en verwerken. Zorg dat je, ondanks die paar biertjes op het terras aan het einde van de dag, genoeg slaap per nacht krijgt. Dan zit je de volgende dag ook net iets lekkerder in de bibliotheek. 

Natuurlijk hopen wij jou met deze tips al een stap in de goede richting te geven om het beste uit de komende tentamenperiode te halen. Mocht je ondanks deze tips nog steeds veel stress ervaren in de aanloop naar je tentamenweek, kan het altijd helpen om met je decaan of een studentenpsycholoog te praten. Zij kunnen jou advies geven over wat het beste werkt voor jou. Vrijwel alle onderwijsinstellingen beschikken over medewerkers die instaan voor de gezondheid van studenten, dus maak hier vooral gebruik van!

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top