Transportrecht-advocaat Aram Vos: “Zo een vonnis leest als een spannend jongensboek”

interview-Aram-Vos

Aram Vos is partner bij Wiersma Mensonides, een klein advocatenkantoor met voornamelijk financiële dienstverleners, rederijen en handelshuizen als cliënten. Hoewel het kantoor gelegen is op nog geen steenworp afstand van het Vondelpark, spreken we Aram coronaproof via Zoom. Hij vertelt wat werken in zijn grensoverschrijdende rechtsgebied inhoudt. 

Toevallig op transportrecht

Na een jaar economie en verscheidene baantjes vloog Vos door zijn rechtenstudie heen. Tijdens zijn studentstage bij NautaDutilh kwam Vos terecht op de afdeling transport- en financieringsrecht, ook wel de ‘natte’ praktijk genoemd. “Het is mooi als je een uitgedacht plan hebt, maar dat was bij mij niet zo. Ik werd toevallig op deze afdeling geplaatst.” In Groningen deed men rustig aan, zo studeerde hij zelf zeven jaar. “Iedereen studeerde veel langer in die tijd”, meent Vos. “Toen ik mijn studentstage begon, was ik verbaasd over alle gemotiveerde tweedejaarsstudenten. Ik dacht echt: Wat doen jullie hier?” Na zijn stage en het afronden van zijn studie ging Vos aan de slag als advocaat op de afdeling transportrecht van kantoor Trenité Van Doorne (tegenwoordig Van Doorne).

“Het is ontzettend leuk om met verschillende culturen te werken.”

 De vraag wat er zo interessant is aan dit rechtsgebied, kan Vos niet in een paar woorden beantwoorden. “Het is ontzettend leuk om met verschillende culturen te werken.” Vos heeft bijna geen Nederlandse cliënten. De meesten komen uit Turkije, Duitsland, Engeland of Centraal-Azië. “Je merkt wat voor horken Nederlanders zijn in communicatie, maar aan de andere kant ook hoe fijn het kan zijn dat Nederlanders duidelijk communiceren.” Vos vertelt over een lijstje dat vroeger rondging in de advocatuur. “Hierop stond bij verschillende uitdrukkingen wat de Engelsman ermee bedoelt en wat de Nederlander begrijpt.” Dat loopt nog wel eens uiteen, legt Vos uit. “Als een Engelsman zegt: “We will consider it”, dan is dat eigenlijk een afwijzing. Het is verfrissend om hiervan te leren.

Botsende rechtsstelsels

Vos vindt het rechtsgebied transport juridisch vooral interessant vanwege de verschillende rechtsstelsels waarmee je te maken krijgt. Daarbij heb je ook nog te maken met veel verschillende partijen, onder wie de scheepseigenaar, de koper en verkoper van de ladingen, de bank en de verzekeringsmaatschappij.

Als ik in die tijd een Bulgaars nummerbord op de snelweg zag, dan ging ik twee rijen verder rijden, want ik wist niet zeker wat voor mensen dat allemaal waren.”

Hij vertelt over een Bulgaarse reder die een lening had afgesloten bij een Nederlandse bank om daar vier nieuwe vrachtschepen mee te kopen. Al snel werden de leningen niet meer afgelost, waardoor de schepen weer zouden worden overgedragen aan de bank voor veiling. Vos vertelt: “Online kun je de schepen volgen, en toen zagen we dat ze niet naar de bank gingen, maar dat de schepen naar Bulgarije voeren. De Bulgaarse reder hield de schepen daar vast”. Door verschillende beslagen werd het onmogelijk gemaakt om de schepen terug te halen en corrupte Bulgaarse rechters saboteerden de zaak. “We zijn zelfs nog met diplomaten in gesprek geweest en overwogen de marine in te schakelen om de schepen terug te krijgen.” Uiteindelijk heeft de bank sleepboten moeten inhuren om de schepen naar Nederland te halen. Deze zaak heeft zelfs de landelijke pers gehaald in Bulgarije. “Als ik in die tijd een Bulgaars nummerbord op de snelweg zag, dan ging ik twee rijen verder rijden, want ik wist niet zeker wat voor mensen dat allemaal waren. Het was een fantastische zaak.

Vonnis als een spannend jongensboek

Ook wordt Vos enthousiast van de feitelijke discussies rond het transportrecht. Hij geeft als voorbeeld een zaak over een schip dat een aantal jaar geleden is gezonken met aan boord onderdelen voor het vliegveld van Muscat, de hoofdstad van Oman. Het schip was voor 22 miljoen euro verzekerd en dat heeft de verzekering uitgekeerd. De eigenaar van de onderdelen voor het vliegveld kreeg niets, want had de lading niet goed verzekerd. Uiteindelijk is hierover geprocedeerd bij de Engelse rechter tussen de ladingeigenaar en de reder, waarbij de Engelse rechter concludeerde dat het schip opzettelijk tot zinken zou zijn gebracht. Dat kwam aan het licht door verhoren van de bemanning, die het al vreemd vond dat ze veel veiligheidsoefeningen kreeg net voor het zinken van het schip. “Zo een vonnis leest als een spannend jongensboek.”

Loop een stage, maar neem haar niet te serieus

Als advocaat ben je natuurlijk dienstverlener. Je wordt geacht beschikbaar te zijn voor je cliënten. Natuurlijk heb je ook je eigen morele kompas waaraan je je moet houden, dat vindt Vos belangrijk. “Een goede jurist zijn is maar een deel van het werk. Je moet empathisch zijn en snel een zaak kunnen doorgronden. Je moet in ieder geval je cliënt de indruk geven dat je goed bent in wat je doet, zelfverzekerd zijn.”

Tot slot geeft Vos nog enkele tips aan studenten: “Zorg ervoor dat je geschreven Nederlands en Engels uitmuntend is. Daar lopen sollicitaties nog wel eens op stuk”. Daarnaast vindt hij het belangrijk dat iemand een wereldse blik heeft. Als laatste geeft Vos mee: “Loop een stage, maar neem haar niet te serieus. En als je wilt excelleren, schrijf dan een goede scriptie”.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar top