Krijg zin in LinkedIn: geen cliché op jouw online cv

LinkedIn

Tegenwoordig hebben erg veel mensen LinkedIn. En nee, het zijn niet meer alleen je ouders. LinkedIn is in een razend tempo gegroeid tot een bolwerk van curricula vitae, recruiters en startups. Bij veel studies is het zelfs verplicht om een account aan te maken; je kunt er bijna niet meer omheen. Maar, voor nieuwe gebruikers kan het platform nog wel eens intimiderend overkomen. Ondanks dat het echt een goede tool kan zijn voor een stage of baan. Wil jij weten hoe je het meeste uit LinkedIn kan halen? Lees dan verder voor wat do’s and don’ts.

Tip 1: Doe chique met esthetiek

Een LinkedIn-pagina met een foto maakt de kans dat je gevonden wordt door recruiters of werkgevers elf keer zo groot. Upload die foto dus. Zorg er wel voor dat het een (semi) professionele foto is waar je goed zichtbaar bent en alleen op staat; van een foto met twee half afgesneden vrienden moet je het immers niet hebben.

Verder is het belangrijk dat er zoveel mogelijk is ingevuld bij je intro. Vertel waar en wat je studeert, waar je werkt en wat het gebied is waar je zou kunnen werken. Eventueel kan je een samenvatting schrijven over wie jij bent, maar het is beter om dat voor nu achterwege te laten. Vaak wordt dat namelijk vrij banaal en dat proberen we nou juist tegen te gaan!

Tip 2: Krijg vijfhonderd, wordt bewonderd

“Hee, hoeveel connecties heb jij op LinkedIn?” “Ja, best veel. Zit bijna aan die 500+.” Dit gesprek kan je niet onbekend voorkomen. Voor veel mensen is het eerste – daarna wellicht ook laatste – LinkedIn-doel om zo snel mogelijk meer dan vijfhonderd connecties te krijgen. Er staat dan op je profiel niet meer een uitgeschreven getal, maar simpelweg ‘500+’. Buiten het feit dat mensen het cool vinden staan, zit er ook echt wat achter. Het is ooit ingesteld onder het credo: kwaliteit boven kwantiteit. Onder de vijfhonderd zou aangeven dat jouw connecties van kwaliteit zijn. Een mooi idee, maar de algoritmes belonen je juist voor veel connecties. Je komt vaker voor in de zogeheten ‘2nd en 3rd degree’ zoekopdrachten. Dit zijn respectievelijk connecties van jouw connecties en connecties van de connecties van jouw connecties. Deze bevatten vaak weer collega’s van mensen en dus eventueel ook recruiters. Voeg dus die oude klasgenoot of vage collega toe, it’s a numbers game.

Tip 3: Shout-out naar inhoud

Dan over op de inhoud van je profiel. Zet deze zo vol mogelijk met relevante zaken. Het begint met werkervaringen. Baantjes als achter de bar werken bij de lokale hockeyclub of afwassen bij La Cubanita zijn beter te vermijden. Maar, kleine studentenbanen moet je er zeker op zetten. Denk bijvoorbeeld aan een klantenservice. Ook vrijwilligerswerk, in alle vormen, mag niet ontbreken bij deze sectie. 

Dan komt educatie: de middelbare school en studie. Nou is het evident om dit in te vullen, maar let wel op met eventuele onsuccesvolle studies. Stel je hebt je BSA niet gehaald en bent naar een andere studie overgestapt of bent voor 1 februari gestopt, laat dit dan achterwege. Als dit het geval is vul dan geen maanden in, maar jaartallen. Werkt ook op je CV. Het blijkt dat mensen die het er wel op hebben staan minder gewaardeerd worden onder de recruiters in Nederland. 

Vervolgens komen de talen en vaardigheden. Bij vaardigheden is het belangrijk om in ieder geval drie van deze te noemen, minder dan drie staat kaal. Het is makkelijk wat te verzinnen, maar probeer in ieder geval een van de skills opvallend te maken. Denk aan iets wat bijvoorbeeld een hobby is, maar ook op de werkvloer nuttig kan zijn. Qua talen loont het om buiten Nederlands en Engels nog een taal op te schrijven. Een taal behaald op bijvoorbeeld VWO-niveau is al genoeg om erbij te zetten. Ondanks dat je misschien denkt: ik kom niet verder dan ‘merci beaucoup’ of ‘donde esta la biblioteca’, werkt het wel goed voor het opvallen in algoritmes. Let wel op: het is zeer belangrijk dat alle zaken die je op je LinkedIn zet ook op je CV staan en vice versa. Dit kan je anders nog wel eens in de vingers snijden. 

Tip 4: Een bericht is verplicht

Het laatste wat helpt is om zo nu en dan iets te plaatsen, een bericht over een behaalde bachelor of master bijvoorbeeld. Nu gebeurt dit natuurlijk niet elke week, maar het is in ieder geval een begin. In dit bericht kun je ook verwerken dat je op zoekt bent naar een baan of stage. Het fijne aan LinkedIn is dat je dit niet elke keer opnieuw hoeft laten te merken. Posts op LinkedIn kunnen namelijk tot wel een maand na het plaatsen terugkomen op iemands feed. Lang genoeg en ook een reden om hier terughoudend in te zijn, je wilt immers geen spammer zijn. 

Heb je een goede foto en intro, de magische vijfhonderd bereikt en je profiel verder uitgebreid met alle zaken die jou bijzonder maken? Dan is er nog een laatste stap. Er is een functie op LinkedIn die bij recruiters aangeeft dat je op zoek bent naar een baan of stage. Als je tevreden bent met jouw pagina is het tijd om deze aan te zetten. Gedaan? Slinger dan die post eruit en binnenkort kan jij aan de slag.

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top