De juridische praktijk aan het woord: de gevolgen van corona

Nieuwsbrief foto 3

De coronacrisis heeft de wereld in zijn macht. Het dagelijkse leven staat nagenoeg stil en de kantoren zijn leeg. Ook op de juridische praktijk heeft het virus zijn weerslag. Is het waar dat M&A stil staat? Hoe wordt omgegaan met bedrijven in zwaar weer? En hoe kun je een zitting houden als de rechtbank dicht is? Wij vroegen vijf juridische professionals van verschillende kantoren en praktijkgroepen naar de gevolgen van de coronacrisis op hun dagelijkse werkzaamheden.

Mohammed Almarini – Partner Corporate M&A bij Baker McKenzie

De laatste tijd voelt het alsof je ieder moment uit een droom wakker kan worden. Ik denk dat niemand rekening heeft gehouden met dit surrealistische scenario. En het zal niemand verbazen dat de impact van COVID-19 op de overnamemarkt enorm is. Bij onze Nederlandse vestiging van Baker McKenzie is de M&A-activiteit in een aantal weken tijd scherp gedaald naar ca. 30% van wat het pre-corona was. Veel overnametrajecten zijn on hold gezet met veelal de mededeling dat tot en met de zomer niet al te veel activiteit verwacht wordt. Overnames die nog wel lopen zijn teruggeschakeld naar een lagere versnelling. Deels ligt dat aan financieringsperikelen of logistieke beperkingen, zoals het niet kunnen houden van face-to-face meetings. De grootste reden is echter dat men over het algemeen bezig is om de branden te blussen binnen de eigen organisatie. De aandacht ligt nu simpelweg niet bij het doen van deals, maar gaat – terecht – grotendeels uit naar overlevingsstrategieën.

Desondanks zijn wij toch positief over de dealflow in de tweede helft van dit jaar. Wij denken dat faillissementen en herstructureringen voor het nodige werk zullen zorgen. Daarnaast zullen veel trajecten die nu on hold staan toch wel weer een vervolg krijgen zodra de omstandigheden dat toelaten. Maar voorlopig zal er in de aankomende maanden weinig gewerkt worden aan M&A deals. We spenderen op dit moment vooral tijd aan het opvijzelen van onze modellen, het geven van (online) trainingen en – net als vele anderen – het uitbrengen van COVID-19 publicaties om bedrijven te helpen overzicht te houden in deze onoverzichtelijke tijden. De vrijdagborrel bestaat ook gewoon nog, en met behulp van de achtergrondinstellingen van Zoom kun je jezelf nu op de meest waanzinnige locaties projecteren.

Xandra van Heesch – Associate Litigation bij Jones Day 

Na meer dan 4 weken thuis gewerkt te hebben, durf ik met zekerheid te zeggen dat ons Litigation team nog steeds goed functioneert. Iedereen heeft zijn kantoorspullen mee naar huis genomen en zijn eigen privé kantoortje ingericht. Om de dag hebben wij een video team meeting, om elkaar op de hoogte te houden van waar we mee bezig zijn en gewoon even te kunnen kletsen. Wie even rustig is, krijgt op deze manier snel weer een nieuwe klus.

Enkele zittingen die we zouden hebben deze periode zijn uitgesteld naar later: dit betekent echter niet dat we niets meer te doen hebben. Nieuwe zaken aanhangig maken is nog steeds mogelijk en termijnen voor het indienen van stukken (conclusie van antwoord e.d.) blijven hetzelfde. De Rechtspraak heeft geprobeerd dit alles zoveel mogelijk in stand te houden – zittingen die urgent zijn worden met videoverbinding alsnog gehouden.

Ook onze vrijdagmiddagborrel is nog aanwezig, stipt om 18.00 zitten we met een man of 30 met een biertje en een bitterbal achter onze laptop. Is gezelliger dan het klinkt! Zo proberen we er met zijn allen het beste van te maken voor zolang de quarantaine nog duurt.

Laura Slot –  Analyst Business Tax Industries bij Deloitte

Sinds oktober vorig jaar ben ik werkzaam binnen de afdeling Business Tax Industries bij Deloitte. Binnen ons team adviseren wij op het gebied van zowel nationale als internationale vennootschapsbelasting.

Toen in februari het Coronavirus ook Nederland trof, ging het eigenlijk allemaal erg snel. Natuurlijk was het eerste grote gevolg voor ons als team dat wij vanaf 13 maart thuis moesten werken, waarbij er een hele nieuwe werkdynamiek binnen ons team is ontstaan. Niet alleen de communicatie binnen het team, maar ook de communicatie met klanten verloopt anders. Zo zijn alle calls en meetings nu via Zoom, waardoor je ineens een CFO van een groot bedrijf thuis in een hoodie voor je hebt, in plaats van in pak. 

Op het gebied van advisering merk je dat er een extra element bij is gekomen, namelijk advisering van de fiscale coronamaatregelen. Veel cliënten die wij adviseren worden hard geraakt door de coronacrisis. Deze klanten helpen wij bij de toepassing van verschillende maatregelen, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het aanvragen van uitstel van betaling van belastingen. Dit is vooral van toepassing voor klanten die als gevolg van de coronacrisis in een situatie van betalingsonmacht verkeren. Ook valt te denken aan het vormen van voorzieningen voor de verliezen die door de coronacrisis worden geleden.

Bas van Weert – Senior Accountmanager Financial Restructuring & Recovery bij Rabobank 

Bij de afdeling Financial Restructuring & Recovery (Bijzonder Beheer) van Rabobank was er al never a dull moment en hoe verschrikkelijk de coronacrisis ook is, de hectiek, spanning en druk die het oplevert in ons dagelijks werk zorgt voor extra energie. Dit is ook een beetje waar mijn collega’s en ik voor gemaakt zijn; als het écht spannend wordt, zijn we in ons element.

De onvoorspelbaarheid van de crisis is een feit en maakt dat onze klanten en ook wij – om met de woorden van de premier te spreken – met slechts beperkte informatie toch 100% van de beslissingen moeten nemen. We proberen dan ook zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen. Iedere dag beginnen we met een overleg met het hele team (via Microsoft Teams) om recente kennis en ervaringen met elkaar te delen. Een andere waardevolle bron (en tip!) voor informatie is www.economie.rabobank.com.

Een kenmerk van de ondernemingen waar mijn collega’s en ik bij betrokken zijn, is dat ze in meer of mindere mate in zwaar weer zitten. Voor een bedrijf in problemen is het niet zonder meer vanzelfsprekend om in aanmerking te komen voor de beschikbare steunmaatregelen; een belangrijke voorwaarde is de aanwezigheid van continuïteitsperspectief. Voor sommige bedrijven is – hoe spijtig ook – dat perspectief verdwenen; in dat geval doen we ons best om – al dan niet via een faillissement – de schade voor alle partijen zo veel mogelijk te beperken. Gelukkig hebben veruit de meeste bedrijven wél continuïteitsperspectief en lukt het om het bedrijf weer terug te brengen bij de commerciële afdelingen van de bank.

Claire Reynaers – Associate Arbeidsrecht bij Houthoff

De impact van de corona-maatregelen raakt vrijwel alle werkgevers en brengt de meest uiteenlopende risico´s en vraagstukken met zich mee. Wij merken bij Houthoff dat onze cliënten behoefte hebben aan stabiliteit en robuust advies. Wij voorzien daarin door vanuit onze ruim 600 thuiskantoren de mouwen op te stropen en te focussen op een 360 graden brede aanpak van alle corona-vraagstukken. Dit betekent dat al onze praktijkgroepen nauw samenwerken en er een coördinerend team en verschillende taskforces zijn opgezet. 

Specifiek merken wij dat er binnen het Arbeidsrecht behoefte is aan oplossingen die niet altijd in de NOW-regeling zijn gelegen, maar bijvoorbeeld in een herstructurering of een andere creatieve aanpak waardoor interne flexibiliteit kan worden gecreëerd. Onze cliënten grijpen dit moment aan om kritisch naar hun organisatie te kijken, bijvoorbeeld door wijzigingen door te voeren in de medezeggenschapsstructuur en de corporate governance. Wij zijn nu meer dan ooit strategisch partner van onze cliënten en slaan samen de brug naar een oplossing waarin niet alleen de gevolgen van het coronavirus tot een minimum zijn beperkt, maar de organisatie kan rusten op een stevige fundering. Het is mooi om daar onderdeel van te mogen zijn.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar top