Arne Grimme: ‘M&A is als een basketbalwedstrijd’

IMG_6255

Het jaar van een succesvol M&A advocaat ziet er heel wisselend uit. Zo is Grimme dit jaar door de deal van Bugaboo een expert geworden op het gebied van kinderwagens, maar kan hij ons door de deal van Stage Entertainment ook alles vertellen over welke musical wij niet mogen missen. Hij vergelijkt M&A met een basketbalwedstrijd. Een wedstrijd bestaat uit vier kwarten waarin het heel erg gelijk op kan gaan. Wanneer het tegen het einde van het vierde kwart nog steeds gelijk staat, ontstaat de zogenaamde crunch time: “Er zijn spelers die de hele wedstrijd geen bal aanraken, maar op het einde van de wedstrijd opeens alles raak gooien. Zo is M&A ook, als de druk er echt op komt te staan dan zie je dat sommige mensen daar goed mee om kunnen gaan. Zelf vind ik juist dat stuk heel leuk.” Gelukkig presteert Grimme goed onder druk, een essentiële eigenschap voor iemand in dit vakgebied. “Ik heb die adrenaline in zekere zin ook nodig, anders raak ik snel verveeld.

Het sluiten van een deal is een heel bevredigend gevoel voor alle betrokkenen, maar niet elke deal kan worden geclosed. We hebben het uiteraard over de Qualcomm/NXP deal: een transactie waar Grimme met name in 2016 hard aan gewerkt heeft. Een deal waar bloed, zweet en tranen in hebben gezeten maar die op het laatste moment toch niet doorging. Grimme kan zich goed voorstellen dat de mensen bij Qualcomm en NXP na die aankondiging een time out nodig hadden. Zelf heeft hij daar niet zo’n last van. “Morgen weer een dag”, stelt hij nuchter.

Best M&A Lawyer

Meestal lukken de deals wel. Of dat mede aan hem is te danken vindt hij maar de vraag. Wij zelf denken dat iemand niet voor niets zes keer op rij verkozen wordt tot Best M&A Lawyervan Nederland. Over de show om deze award heen grapt Grimme dat men het bijna kan vergelijken met de Oscars. Het vaste groepje dat vaak met hem wordt genomineerd, beschrijft hij respectvol: “Als wij als De Brauw niet kunnen optreden bij een bepaalde zaak, dan geef ik deze zonder problemen door aan een van de andere bekende M&A-advocaten.” Lonely at the top is hij dus niet. Er is geen sprake van elkaar willen aftroeven: “Reputatie komt te voet, maar gaat te paard. Je moet jezelf bewijzen en natuurlijk heb je onderling wel je mening over elkaar, maar door het wederzijdse respect is er over en weer veel vertrouwen.

Reputatie

Met de reputatie van Grimme zit het wel goed, recent nog bevestigd door de deal die HEMA weer in Nederlandse handen heeft gebracht. “HEMA heeft een bepaalde identiteit die moeilijk te bevatten is voor een buitenlander. Marcel (red.: Boekhoorn) begrijpt dit”. Hij ziet overigens voor de advocatuur geen rol weggelegd om Nederlandse multinationals te beschermen tegen buitenlandse investeerders. Daarentegen onderstreept hij vanuit zijn positie als burger wel het belang van Nederlandse multinationals voor de bedrijfscultuur in Nederland. “De jongeren moeten een rolmodel hebben om naar op te kijken en wanneer al onze grote multinationals met hun hoofdkantoren naar het buitenland zouden verdwijnen, blijft er voor hen weinig over. Het feit dat wij Nederlandse multinationals in Nederland kunnen houden, brengt ook een vorm van aspiratie met zich mee.

Extravagante aangelegenheid

Wanneer we het hebben over de mooiste deals die Grimme ooit heeft gesloten, komen we al snel uit op de eerste deal waar hij ooit bij betrokken was. De overdracht van een houtzagerij van hoofd op voorman. Op het moment van ondertekenen van het contract had de voorman zoals gewoonlijk geen pen op zak, hierom gaf het hoofd hem als cadeau een chique vulpen. Een symbool voor de overdracht van de zaak die zijn levenswerk was en waarvan hij erop vertrouwde dat zijn voorman dit zou voortzetten. Beide volwassen mannen hielden het op dat moment niet droog en wij tijdens het horen van dit verhaal bijna ook niet. De emotie die bij deze deal kwam kijken, ziet Grimme niet meer zo vaak terugkomen. Ook het vieren van geslaagde deals is veranderd. Waar dit vroeger een extravagante aangelegenheid was, is dit na de crisis een stuk soberder geworden. Succes wordt desondanks altijd met de cliënt en het hele team gevierd door middel van een mooi diner of een borrel.

“Bij de Brauw willen we de beste zijn in ons vak”

Over De Brauw spreekt Grimme niets dan goeds: “Ik vind de Brauw gewoon het beste advocatenkantoor. Dat zit ook in onze cultuur, we hebben een drijfveer om de beste te zijn in ons vak. Je carrière begint als startende advocaat bij de Brauwerij, wat gezien kan worden als een soort kickstart. Veel van onze partners zijn dan ook intern getraind. Er is een goed onderling contact met collega’s die je daardoor al jaren kent.” Grimme verzekert ons dat het als nieuwe advocaat helemaal niet raar is dat jij je soms voelt alsof jij er helemaal niets van begrijpt: “Je moet onderaan beginnen en eigenlijk weet je helemaal niks van deze nieuwe wereld.

Wanneer wij Grimme vragen naar wat 2019 voor hem gaat brengen, antwoordt hij ons als een echte advocaat: “Deals zijn koersgevoelig dus helaas kan ik jullie geen nieuwe informatie geven. Toch zijn er twee dingen om op te letten dit jaar: verzekeraars en financiële instellingen zullen in 2019 bij de nodige deals betrokken zijn en door de lage rente en hoge prijzen zal private equity graag veel willen verkopen.

Doe er je voordeel mee…

Meer over

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top